RE-VALUE

Boligrenoveringer skal give mere livskvalitet

Med 21 mio. kr. i støtte fra Innovationsfonden skal to af boligforeningens afdelinger være centrum for et omfattende eksperiment med energirenovering. Her vil forskere undersøge, om energirenovering ud over at lune på budgettet også øger livskvaliteten.

I RE-VALUE projektet skal to af Brabrand Boligforenings afdelinger med forskellige beboer-sammensætninger gennemgå en omfattende renovering og fungere som fuldskala-laboratorium for forskerne.

Det er Aarhus Universitet, som står i spidsen for projektet, som skal bidrage med ny viden. Blandt andet er det planen i projektet at udvikle en helt ny intelligent vurderingsmodel, som ikke kun kigger på objektive kriterier som fx isoleringsevne, varmetab og luftfugtighed. Den nye model skal også inddrage den oplevede livskvalitet, når man planlægger en energirenovering. Fx kan det have stor betydning for beboerne selv at kunne åbne og lukke vinduer i stedet for at få installeret et klimaanlæg. Eller at få isat et større vindue, der lukker lys og oplevelser ind, selv om det giver et relativt større varmetab.

I projektets første fase skal forskerne finde de metoder, de vil bruge i projektet, som vil være et miks af blandt andet sensorbaseret energiovervågning, antropologiske feltstudier, fysiologiske tests og indeklimavurderinger.

Fakta om RE-VALUE:

Institut for Ingeniørvidenskab ved Aarhus Universitet er den videnskabelige forankring af projektet inden for energi og indeklima, arkitektur, og byggeprocesser.

Det er centralt for projektet at inddrage hele byggeriets værdikæde, fra bygherre og brugere til arkitekter og entreprenører. Værdiskabelsen sker i det gode samarbejde.