Byparken

I 2016 tog vi fat på den første etape af etableringen af Gellerupparken og Toveshøjs nye unikke og attraktive bypark, som kommer til at strække sig på langs i de to afdelinger.

Byparken er bydelens grønne hjerte med bevægelses- og aktivitetstilbud for både børn og voksne. Her er plads til leg og store arrangementer. Med byparken skaber vi et attraktivt uderum, som er trygt, smukt og grønt. Til glæde for beboerne og for hele Aarhus.

I byparken anlægger vi et nyt stisystem, ny belysning, vandløb gennem parken, to rekreative søer, et bakkelandskab, grillpladser og hyggelige opholdssteder, nye legepladser og udendørs fitness- og sportsfaciliteter – bl.a. en ny multibane.

Vi bevarer Verdenshaverne og planter desuden klynger af forskellige typer af træer – bl.a. mange frugttræer.

I den sydligste ende af byparken i Gellerup er anlagt et af områdets nye markører – fossen – et vandløb, hvor vandet løber fra bassin til bassin ned ad en skråning – samt et nyt snoet stisystem.

I 2017 og videre ind i 2018 blev der i den centrale del af Gellerupparken fjernet og flyttet jord, støbt hvide betonstier og anlagt nye grønne miljøer. I foråret 2018 tog vi fat på den sidste etape i den nordlige ende af Gellerupparken samt i Toveshøj. Byparken stod færdig i 2019 og er nu en integreret del af bydelen.